"Diamanten", Fjell lokalmedisinske senter
Bergen kommune 2018
|
"Lumos Aliena", Levangsheia skole
Kragerø kommune 2016
|
"Balanse", Barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling, Stavanger
Konkurranse 2012, ferdigstilt 2013
I prosjektbeskrivelsen til konkurransen fra BUPA Stavanger er det lagt vekt på at tema og visuelle uttrykk i kunsten skal møte barn og ungdom som er i en sårbar og følsom situasjon, på en positiv måte.
I BALANSE har jeg søkt å jobbe fram noen grunntrekk og temaer som har en lekenhet og en kompleksitet som gjør at uttrykket er relevant for alle brukerne av stedet, uansett aldersgruppe.
"Balanse" består av 3 skulpturer i atriet, en rund tekstbenk i venterommet
og veggrelieffer på 5 ulike områder i bygget.
Mer om "Balanse"
|
"Skiferd", Granmoen skole
Vefsn kommune 2012
I nærheten av Granmoen skole ble rester etter de eldste skiene i norge funnet. De viste seg å være ca 5000 år gamle. Det var interessant å ta utgangspunkt i dette unike oldtidsfunnet, da det lange tidsaspektet som ligger i disse funnene skaper mange åpne asossiasjoner og gir mange aspekter å spille videre på.
Mer om "Skiferd"
|
"De syv blåner", Persaunet barnehage
Syv blå betongformer med underjordiske tunneler og huler plassert nedsenket i barnehagens sandkasse.
I formene er det støpt inn forskjellige steiner og metall objekter.
På en stang høyt over disse blånene, svever en roterende form med foto av en kjøttmeis
på en side, og en blå himmel med skyer på den andre siden.
Mer om "De syv blåner"
|
"Minnesti", Minne kultursenter
Åseral kommune 2010
Temaet for "Minnesti" er tatt fra naturressursene som ligger til grunn for kommunens kultur og næring.
En linje skåret ut i skiferhellene, hvor objekter som har tilknytning til bygda er fuget ned, fungerer som et sammenbindende element i utsmykkingen. Linjen svinger innom flere romlige elementer: vertikale blågrønne “vannfall”-linjer, og en skulpturell “bålplass” med et lyspunkt som rolig pulserer i ulike rødgule toner. I den blå sirkelen, som formmessig refererer til en unik demningskonstruksjon i området, er det lagt inn varmekabler slik at den er god å sitte på også i den kalde årstiden.
Mer om "Minnesti"
|
R.O.G.G.B.I.F, Stange skole
Stange kommune 2010
Farge og enkel fargeteori er utgangspunktet for "R.O.G.G.B.I.F." Tittelen er en barneregle for å huske regnbuens farger. Taket er malt i svart og hvitt, ytterpunktene i valørskalaen. Dette gir en kontrast til formene som henger ned fra taket - en for hver av regnbuens farger.
Ved inngangsdøren henger en rustfri stålplate med ordet ROGGBIF.
Hver bokstav har en fargekode slik at barna kan skjønne hva bokstavene står for.
Mer om "R.O.G.G.B.I.F."
|
"Fuglene våre", Navneberget barnehage
Stange kommune 2010
Tre trepåler ved inngangen, er gitt fargerike trekroner. Hver trekrone består av to runde metallplater som er bøyd litt ut i fra hverandre slik at det oppstår en tredimensjonal og romlig skulpturell virkning i platene. Mønstringen på de stiliserte trærne er utformet ut i fra fuglenavnene på de tre avdelingene i barnehagen.
Mer om "Fuglene våre"
|
"Innafor", Helgeroa barnehage
Larvik kommune 2010
- tekst må skrives
Mer om "Innafor"
|
"Tropisk aroma", Longyearbyen skole
Svalbard 2008
Utsmykkingen leker med idèsprangene fortid/nåtid, natur/teknologi: Urskogen av grønn frodighet som for millioner av år siden dannet basis både for kullforekomstene og for det moderne livet på Svalbard i dag. De irrgrønne smileysymbolene satt sammen til trær symboliserer denne fortellingen om tid og teknologi. En skulpturell lyskaster, utformet som en meteoritt, med roterende armer, sender rødt og grønt lys ned mot smileystrærne og inngangen til skolen. Den kan gi tanker om varme tropiske strøk eller om den grønne heite urskogen fra Svalbards særegne fortid.
Mer om "Tropisk aroma"
|
"50 M.O.H.", Byfjord skole
Stavanger kommune 2007
Utsmykkingen er knyttet opp mot skolens identitet og tilknytning til fjord og sjø.
Flere fargesterke organiske objekter, som kan asossieres med liv under vann er montert på
skolens fasader. På skoleplassen er det flere frittstående sitte/lekeskulpturer i gummiert stål
og naturstein, med samme tema.
Et 8m høyt casingrør som Statoil bruker til boring av olje,
knytter utsmykkingen direkte til Stavangers oljeindustri til havs.
Mer om "50 M.O.H."
|
"Værfugl " og " Skinnvotten ", Bergeskogen og Varden barnehager
Stavern 2007
Bergeskogen Barnehage er en friluftsbarnehage med fokus på å gi barna en forståelse for naturen rundt dem. Værfugl består av en roterende vind skulptur som med sine to sider tilsammen danner en liten fortelling om omsorg og beskyttelse. Skulpturen er inspirert av de tradisjonelle værhanene.
I Varden barnehage består utsmykkingen av 3 skulpturer som er plassert utenfor inngangen til hver avdeling. Barna kan dra i en snor slik at figurene beveger armen, hodet eller ørene.
Mer om utsmykkingene
|
"Ski -Stjerner", Sandfallet skole
Alta 2006
Utsmykkingen er todelt. Den består av 6 ”skistoler” som støtter seg opp mot en eksisterende mur,
og en lysinstallasjon på fondveggen utenfor kantinen.
Det er lagt vekk på at utsmykkingen
skal fungere også med snø og i mørketiden. Lysene vil gløde og pulsere intenst på mørke
vinterdager på skoleområdet. ”Ski-stolene” vil stikke tydelig opp selv på snørike vintre.
Mer om "Ski-Stjerner"
|
"Vanndigg", Sagvåg skole
Bergen 2005
Utsmykningen består av 4 grupper plassert utenfor hovedinngang og på øvre skoleplass.
Hver gruppe består av en lys-skulptur og en sitterelatert form passert rett under.
I foajeen innenfor hovedinngangen er det et amfi hvor det er lakkert en glitrende blå form direkte på parketten.
Mer om "Vanndigg"
|
"Stein, saks, papir", Tertnes skole
Bergen 2004
Fire roterende vindelementer utformet som håndbevegelser fra det velkjente spillet Stein, saks, papir,
er montert oppover bakken og inn på skoleplassen. Knyttet hånd symboliserer stein, to sprikende fingre, saks, og åpen handflate, papir. Ved å lage skulpturene slik at de roterer i vinden, oppstår det er uforutsigbarhet i bevegelsene som tilsvarer den som ligger innebygd i ellingens logikk.
Mer om "Stein, saks, papir"
|
"Aldebaran", Grønli skole
Porsgrunn kommune
Utsmykningen er plassert i et atrium med åpning ut mot en ballbane.
Den består av flere elementer bl.a flere stjernekrakker og 3 himmellegemer montert på stenger,
som løfter blikket opp og utover. En ventilasjonsvifte er jobbet inn i utsmykkingen ved å fargesettes
blå, og ved å få et markant parabollignende objekt på toppen.
Mer om "Aldebaran"
|
"Høyt i været", Søndre Skogvei barnehage
Bergen 2003-04
En utsmykning videreutviklet fra et temporært samarbeidsprosjekt med barnehagen høsten 2002.
Støttet av
Bergen kommunes Minnemedaljefond
og Sparebanken Vest.
Mer om "Høyt i været"
|
"Tre retter ", Kvadraturen v.g. skole
Kristiansand 2003
Hengende objekt og veggrelieff.
Veggflate 14x8m.
Utsmykkingen er plassert i kantinen og tok derfor utgangspunkt i
måltidet og hvordan estetikken på et dekket bord endrer seg fra måltidet
starter til det er avsluttet. Den perfekte orden og symmetri
er borte og et frodig kaos har overtatt.
Mer om "Tre retter"
|
"Zinksak ", Odda u.skole
Odda 2003
Tre sitte plasser ute og 7 stoler inne i foajeen lager en inviterende løype fra utenfra og inn på skolen.
Stolbeina er laget i zink, støpt i samarbeid med Norzink i Odda under en tre uker lang arbeidsperiode jeg hadde på støperiet.
En stor takk til
NORZINK, Nye Boliden, Odda
i forbindelse med realisering av utsmykningen.
Mer om "Zinksak"
|
"SMS 2002", Eiker v.g. skole
2002
Utsmykningen består av 8 skilt med SMS symboler og PC tegn, og 12 utskjæringer av ulike land i metall som er montert på spiralfjærer. Disse fungerer som sitte objekter.
SMS 2002 er laget i rustfritt stål og farget folie. I tillegg ble det lagt et grøntområde inn på asfalten på skoleplassen.
Mer om "SMS 2002"
|
"Spill opp", Jordal idrettspark
Oslo 1998
To skulpturer i Cor-ten stål og fire "ballskilt" i aluminium og farget folie.
Mer om "Spill opp"
|
"R.O.G.G.B.I.F. og Grått", Hafstad v.g. skole
Førde 1998
Utsmykningen inne består av ca 160 betongheller som er utsmykket med farget kvartssand,
metalflake og klar epoxy. Disse hellene er lagt ned sammen med standard hellene som ligger
i resten av gangarealet
Utsmykningen ute består av to betongskulpturer som gjentar materialuttrykket fra
utsmykningen i glassgården.
Mer om "R.O.G.G.B.I.F. og Grått"
|
"Flyt"", Høyskolen i Bergen, avd. for lærerutdanning
Bergen 1995
Seks lakkerte former med gul underside og blå overside, henger fra foajeens høye glasstak.
Opplevelsen av utsmykkingen blir derfor ulik ettersom hvilken etasje man ser den fra.
På vegg i første etasje gjentas form og fargeuttrykk.
Mer om "Flyt"
|